Facultatea de Stiinte Socio-Umane, Universitatea din Oradea

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Adolescentii - viitorii cetateni: studiu longitudinal al procesului de excluziune sociala

ADOLESCENŢII - VIITORII CETĂŢENI: STUDIU LONGITUDINAL AL PROCESULUI DE EXCLUZIUNE SOCIALĂ LA ADOLESCENŢII ŞCOLARI

Grant CNCSIS 2006-2008, cod 497

Director: Conf. univ. dr. Adrian Hatos

Membri: Floare Chipea

Sergiu Bălţătescu

Lavinia Onica-Chipea

Sorana Săveanu

Tomina Săveanu

Nicoleta Chioncel

Valoarea contractului: 114309 lei

Dezbateri aprinse, atat in stiintele sociale cat si in cercurile politice si guvernamentale marcheaza o ingrijorare acuta provocata de semne ale erodarii coeziunii sociale in Europa si in lume in general. Semnalele negative privesc slabiciunile comunitatilor, masura asumarii de catre tineri a diverselor sarcini pe care le presupun responsabilitatile sociale si in general, privesc integrarea sau coerenta in societatile contemporane. Mai concret, este vorba de declinul identitatii si a participarii comunitare, etichetata in dezbaterile anilor 90 ca eroziune a capitalului social (Dekker, Ester si Vinken 2003; Etzioni 2001; Foley and Edwards 1997; Norris 2002; Nye, Zelikow si King 1997; Putnam 2000; Skocpol and Fiorina 1999), un deficit al democratiei, o crestere a excluziunii sociale, o deriva a coeziunii spirituale si structurale a societatii. Aceasta malaise afecteaza societatea contemporana la doua niveluri: unul structural, care priveste accesul la oportunitati si indreptatiri, sau ceea ce se cheama cetatenia (Marshall 1950) in aceptiune extinsa sau incluziune sociala – prin saracie cronicizata, somaj permanent, dependenta de transferuri de la stat sau de la alte institutii etc. si un nivel cultural-normativ, care se refera la identificarea cu normele si valorile principale ale societatii manifestandu-se prin lipsa acceptarii si asumarii responsabilitatilor civice si sociale si prin evitarea participarii sociale si politice sau chiar prin comportamente deviante si delincvente (Paul, Fitzjohn, Herbison si Dickson 2000).

Cea mai mare parte a dezbaterilor europene pe aceste teme este subsumata conceptului de incluziune sociala, utilizat pe scara larga incepand cu anii 90. Concept multidimensional, incluziunea sociala ia in considerare toate aspectele deprivarii: economic, social, politic si cultural, descriind procesul prin care grupurile sau indivizii sunt exclusi de la participarea in societate, drept consecinta a venitului scazut dar si a accesului restrictionat la locuri de munca, beneficii si servicii sociale, ca si in diferite aspecte ale vietii culturale si comunitare(Barnes 2002; Mayes, Berghman si Salais 2001).

Doua dintre functiile fundamentale ale scolii moderne sunt: distribuirea indivizilor in variate roluri sociale si profesionale si integrarea culturala a societatii prin transmiterea modelelor culturale si normative fundamentale (Elliasson 2001). Drept consecinta, scoala este vazuta ca una dintre institutiile fundamentale de asigurare a incluziunii sociale, de vreme ce ambele functii sunt incluzive, integrative sau coezive. Se poate afirma ca educatia influenteaza incluziunea sociala pe urmatoarele paliere:

  • Prin transferul de cunostinte, calificari si acreditari, in primul rand, determina accesul la pozitii ocupationale si profesionale. Fiecare esec al scolii din punctul de vedere al rezultatelor este o premisa a excluziunii pentru cel care o sufera si un risc pentru coeziunea colectivitatii.
  • Este unul dintre contextele fundamentale in care se transfera normele si deprinderile civice, necesare pentru asumarea rolurilor cetatenesti.
  • Este contextul de insusire, dezvoltare si manifestare a unor identitati, culturi si stiluri de viata, cu efect indelungat in viata adulta, care pot intra in coliziune cu normele si institutiile societale.

Cele trei dimensiuni de mai sus pot fi conceptualizate ca rezultate scolare, cultura civica si practici si atitudini deviante.

Proiectul isi propune o cale de evaluare a dinamicii acestora in cazul unei populatii de adolescenti scolari in conditiile stratificarii sociale, a unor conditii diverse de la nivelul organizatiei scolare si al functionarii politicilor educationale si de protectie a minorilor institutionalizate juridic.

Obiective stiintifice:

Descrierea transversala a impactului caracteristicilor scolilor si ale elevilor asupra dimensiunilor incluziunii sociale ale elevilor - moment 1

Descrierea  longitudinala si transversala a impactului caracteristicilor scolilor si ale elevilor asupra dimensiunilor incluziunii sociale ale elevilor - moment 2

Descrierea  longitudinala si transversala a impactului caracteristicilor scolilor si ale elevilor asupra dimensiunilor incluziunii sociale ale elevilor - moment 3

Analiza politicilor romanesti orientate catre educatia inclusiva in context european

 

Rezultate obtinute au fost valorificate in publicatiile mebrilor echipei de cercetare:

Educaţia şi excluziunea socială a adolescenţilor din România, Adrian Hatos, Sorana Săveanu (coordonatori), Editura Universităţii din Oradea, Oradea, 2009, ISBN 978-973-759-848-6

Adrian Hatos, The Need For High Qualified Labor Force In The Private Firms From Oradea (cu Floare Chipea), 2008, Analele Universităţii din Oradea, Ştiinţe Economice (rev. Cat. B+ CNCSIS), tom XVII, vol 4. Management and Marketing, ISSN – 1582 – 5450, pp. 302-306. Versiune online accesibilă la  http://anale.steconomice.evonet.ro/pdf/2008/volum4_2008.pdf

Adrian Hatos, Impactul segregării şi diferenţierii asupra performanţelor şcolare ale elevilor din clasele 10-12. O analiză multinivel, 2008, Revista Calitatea Vieţii, nr. 1-2, vol. XIX, 1018-0839, pp. 141-158. Varianta electronică poate fi descărcată la  http://www.revistacalitateavietii.ro/2008/CV-1-2-2008/08.pdf

Adrian Hatos, The risk of school dropout of teenagers from urban schools, publicat în Proceeedings of International Conference on Economics, Law and Management, Petru Maior University, Faculty of Economics, Law and Administrative Sciences, June 4-7, 2008, Târgu Mureş, ISSN 1843-2964.

Sorana Săveanu, Adolescenţii în situaţii de risc. Fuga de acasă a adolescenţilor orădeni, 2008, volumul Colocviului internaţional de Ştiinţe Sociale ACUM 2007, Braşov, 29 noiembrie-1 decembrie 2007, Ed. Universităţii din Transilvania, Braşov, ISSN 1844-5667, pp. 125-134

Sorana Săveanu, Adolescenţii în situaţii de risc. Sinuciderea la elevii din Oradea, 2008, în Statutul psihologului şcolar. Prezent şi perspective, volumul lucrărilor Conferinţei Naţionale a Psihologilor Şcolari, Băile Felix, octombrie 2007, Editura Universităţii din Oradea, ISBN 978-973-759-482-2, pp. 261-270

Sorana Săveanu, Meditaţiile - produs al organizării sistemului de învăţământ, 2007, în Analele Universităţii din Oradea, Fascicula Sociologie-Filosofie-Asistenţă Socială, vol. VI, Editura Universităţii din Oradea, pp. 93-104

 

Bălţătescu, S. (2008). Structura si corelatele satisfacţiei cu şcoala. Studiu in rândul adolescenţilor. În D. Marius and E. Bonchiş (coord.).Statutul psihologului şcolar. Prezent şi perspective. Volumul conferinţei naţionale a Psihologilor Şcolari, Băile Felix, 26-27 octombrie 2007. Oradea, Editura Universităţii din Oradea, pp. 23-31.

Bălţătescu, S. and A. Hatos (2008). În C. Coman (coord.) Dimensiuni ale excluziunii sociale la adolescenţii şcolari. Colocviul international de Stiinte Sociale ACUM 2007.. Brasov, Editura Universitatii Transilvania.

Adrian Hatos,  Tineri violenţi, categorii violente de şcolari sau şcoli violente? Studiu multinivel al fenomenului de victimizare la adolescenţii şcolari, În D. Marius and E. Bonchiş (coord.).Statutul psihologului şcolar. Prezent şi perspective. Volumul conferinţei naţionale a Psihologilor Şcolari, Băile Felix, 26-27 octombrie 2007. Oradea, Editura Universităţii din Oradea, pp. 23-31.

Adrian Hatos, Riscul abandonului şcolar la adolescenţii din şcolile urbane: între constrângeri structurale şi climat organizaţional, în Anuarul  Institutului de Istorie „G. Bariţiu” din Cluj-Napoca, Series Humanistica, tom. VII, 2009, pp. 601-612

You are here Proiecte anterioare Adolescentii - viitorii cetateni: studiu longitudinal al procesului de excluziune sociala