Concursul de eseuri „Proiect de autoperfecționare didactică” face parte din activitățile proiectului „Didact – Practica pentru tranziţia de la educaţie la viaţa activă în domeniul Ştiinţelor Educaţiei”, proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 (Nr. contract POSDRU/189/2.1/G/155930).
Această competiție se adresează membrilor grupului țintă al proiectului, adică celor 180 de studenți care s-au înscris și au fost selectați pentru a lua parte la stagiile de practică din instituțiile de învățământ primar, preșcolar sau special partenere în proiect. Concursul de eseuri presupune ca fiecare din cele mai bune 10 astfel de lucrări, în baza unui clasament realizat conform criteriilor de mai jos, să beneficieze de premii în valoare de 1000 de lei.
Sunt așteptate eseuri de 3-4 pagini (mărimea paginii A4, font Times New Roman, mărime font 12, distanța între rânduri 1,5, marginile paginii de 2,5 cm). Un șablon exact al documentului poate fi descărcat de aici (Șablon proiect de autoperfecționare didactică) și de la secțiunea „Resurse”.
Eseurile, în format ne-editabil (pdf sau imagine), vor fi trimise pe adresa de e-mail didact@socioumane.ro până cel târziu în data de 5 decembrie, ora 24:00 și vor primi ca răspuns un mesaj de confirmare. În lipsa mesajului de confirmare în 24 de ore, studenții sunt rugați să retrimită proiectul pe aceeași adresă sau să contacteze echipa de management prin e-mail (gherman_carmen@yahoo.co.uk sau karla_barth@yahoo.com) sau personal, la sediul Facultății de Științe Socio-Umane (str. Universității nr. 3, campus II).
Este de dorit ca fiecare lucrare care intră în competiție să prezinte într-un mod original și plauzibil modul în care autorul/ autoarea își imaginează evoluția carierei lui / ei didactice, în context european actual. În mod concret, sunt așteptate lucrări care să atingă fiecare din subiectele de mai jos (este utilă crearea de subtitluri în lucrare care să evidențieze fiecare din aceste puncte):
- argumente pentru alegerea traseului profesional (care este domeniul de învățământ dorit, cu eventuale distincții între preferința pentru mediul rural sau urban, pentru instituții de stat sau private);
- confruntarea alegerii personale a traseului profesional cu contextul actual al pieței muncii specifice domeniului educațional (cât de mare este șansa de inserție profesională ca urmare a alegerilor făcute, care sunt perspectivele pe termen lung pentru alegerea făcută, în ce măsură se pune problema găsirii unui loc de muncă în domeniu în afara granițelor României etc.);
- descrierea modalităților de educație permanentă și profesională dezirabile pentru perfecționarea unui cadru didactic din învățământul preșcolar, primar sau special (ce fel de cursuri de perfecționare, de activități extra-curriculare, de alte formări etc., însoțite de argumente care să ilustreze preferințele exprimate) și descrierea modalităților de auto-perfecționare (ce fel de lecturi de specialitate sau complementare ar efectua, cât din timpul liber ar dedica studiului de specialitate etc.);
- prezentarea obiectivelor de dezvoltare profesională pe termen scurt (până la 1 an), mediu (1-5 ani) și lung (mai mult de 5 ani);
- o analiză SWOT (Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats) a propriei persoane în raport cu profilul ideal al unui cadru didactic din învățământul preșcolar, primar sau special.
Evaluarea lucrărilor va fi făcută de expertul pentru programe și politici U.E., expertul pentru evaluare educațională și de către cei doi coordonatori de practică, asigurându-se anonimitatea lucrărilor în timpul evaluării. Fiecare din cei patru evaluatori va acorda un punctaj fiecărui proiect, astfel:
- 50 puncte pentru atingerea celor cinci conținuturi descrise mai sus (câte 10 puncte pentru fiecare conținut);
- 20 puncte – plauzibilitatea și viabilitatea planului descris;
- 10 puncte – corectitudinea argumentelor aduse;
- 10 puncte – coerența planului de autoperfecționare;
- 5 puncte – corectitudinea și fluența exprimării;
- max. 5 puncte – pentru originalitatea eseului.